• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Kijken naar Google en SK Hynix cijfers helpt AI hype te begrijpen

Aanbod voedt de hype meer dan de vraag

01-08-2023
AI
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Google en SK Hynix hebben kort na elkaar kwartaalcijfers gepubliceerd en die bevestigen dat de AI hype meer dan welkom is om dit soort bedrijven uit de brand te helpen. Het verhaal dat AI een vraag gedreven ontwikkeling is kan daarmee naar het land der fabelen worden verwezen. Aanbod speelt een niet te onderschatten rol en vertekent (niet voor het eerst) het beeld.

Google en hyperscale

AIGoogle heeft, met als Microsoft en Amazon hyperscale datacenters die baat hebben bij een maximale bezettingsgraad. Als de servers weinig belast worden dan scheelt dat weliswaar in de stroomkosten en koeling, maar ze leveren dan ook geen (extra) omzet op.

Twee jaar na de pandemie is er veel veranderd. De hyperscalers merken als geen ander dat klanten zeer kritisch kijken naar de cloudbudgetten. Het beschikbaar stellen van tools om “waste” te voorkomen klinkt sympathiek, want zo kunnen klanten kosten besparen.

Die zelfde klanten zullen ook tot de conclusie kunnen komen dat ze echt te lang in een te ruime jas zaten en dus te veel betaald hebben. De combinatie van bewust minder uitgeven en door betere inzichten met minder capaciteit genoegen nemen heeft als effect dat de groei van hyperscalers onder druk staat. (noot: hyperscalers zijn gewend groei van 15 procent en meer te rapporteren, alles daaronder snappen beleggers niet)

AI redding

Als door een wonder lijkt de redding nabij. De markt schreeuwt immers om AI. Alles heeft opeens AI nodig en de vraag naar compute power als product of bijzondere componenten is zo hoog dat de prijzen naar boven gaan. Aanbieders krijgen zo zicht op omzetgroei die indruk maakt

Niet voor de eerste keer moet een verhaal over grote marktvraag met een korreltje zout worden genomen. Om te beginnen is AI of KI totaal niet nieuw. Werken met data om modellen te maken en vervolgens te automatisch te finetunen met opgedane ervaring bestaat al jaren. In de procesindustrie is het actief gebruiken van data om elke stap te monitoren en verbeteren al minstens 10 jaar in gebruik. Voor de volledigheid, sensoren spelen daarbij een belangrijke rol.

Wie van jongleren met termen houdt kan straffeloos beweren dat in onder andere de voedsel industrie AI en IoT al een decennium zorgen voor hoge en constante kwaliteit plus continue verbeteringen aan proces een eindproduct.

Wie zijn vinger opsteekt en de opmerking maakt: ja maar pas sinds kort zijn er speciale AI chips en servers heeft een punt. Echter, die waren er ook al vlak voor de pandemie in 2020 uitbrak. Het product en alle daarvan afgeleidde diensten zijn echt ouder dan aanbieders nu willen laten geloven. Wat nu als nieuw in de markt wordt gezet is een doorontwikkeling.

Google en Co doen dot met een bepaalde reden. Ze willen de onvermijdelijke groei afzwakking die in 2022 zichtbaar is geworden pareren met new business. AI leent zich daar uitstekend voor, omdat het zoals elke hype met veel beloftes gepaard gaatenk aan de krapte op de arbeidsmarkt voor callcenter medewerkers. Dat issue is dankzij AI verdwenen.

SK-Hynix

SK-Hynix is een van de grootste chipsbakkers ter wereld. In de toelichting op de laatste kwartaalcijfers spreekt het over een lastige markt, prijzen die onder druk staan en weinig vraag. Maar er is zowaar een lichtpuntje. Duurder, nieuwer DDR5 geheugen, is nodig voor AI en de omzet voor dat product is “ouderwets” dubbel digit gegroeid. Om precies te zijn met 44 procent. De complete geheugenomzet van het bedrijf nam op jaarbasis echter nog harder af, met meer dan 45 procent (!).

Het zijn vooral cijfers van componentenmakers als SK-Hynix die de markt weer met beide benen op de grond moeten krijgen.

Laat er geen misverstand over bestaan: de vraag naar AI neemt echt toe, ook al is het aantal serieuze toepassingen gering. Tegenover die vraag staat echter een enorm aanbod van partijen die belang hebben dit sneller te laten groeien omdat hun eigen business op veel punten stagneert. Als er een deel van de markt druk bezig is met het voeden van de AI hype, dan zijn het de aanbieders van de compute power, componenten en dergelijke. Meer dan start-ups en VC’s.

Tags: AIhyperscaler

GerelateerdeBerichten

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
Ernst-YD-399x400

Column: AI, zweet en zonnebrand

2025/07/09
Volgend bericht
google-datacenters

Datacenters tellen is appels met peren vergelijken

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon